feb 7, 2020

Foodwatch


Merkfabrikanten proberen jou hun producten te verkopen door ze mooier af te beelden dan ze vaak in werkelijkheid zijn. Marketing heet dat. Voedselproducenten balanceren daarbij dikwijls op de grens tussen marketing en misleiding.
Foodwatcher Marcel Steeman maakte op ons verzoek wat eerlijkere voedselverpakkingen, met een knipoog. Wij moesten er hard om lachen. Maar uiteraard zit er een serieus probleem achter: consumentenmisleiding.

Conimex Wok Paste? Eerder glucose paste

Kijk eens goed bij de ingrediënten achterop de verpakking van deze wokpasta. Daar staat als eerste item glucosestroop vermeld. Meer suikers dan kruiden dus! En hoe Aziatisch de verpakking en merknaam ook aandoen, Conimex is oer-Hollands (het merk komt oorspronkelijk uit Baarn) en is onderdeel van Unilever.

Bekijk alle eerlijke verpakkingen

 

Niet zo oké hazelnootpasta

Heerlijk die gecertificeerde cacao van het UTZ-keurmerk. Dat is consumeren met een geruste gedachte. Ware het niet dat palmolie zorgt voor enorme ontbossing in Azië, met name in Indonesië. Een waarschuwingsetiket zoals op pakjes sigaretten zou wel zo eerlijk zijn...

Bekijk nog meer #eerlijkeverpakkingen

Oplossuiker...

Denk je gezond bezig te zijn met het drinken van kruidenthee... Achterop deze verpakking blijkt dat het om slechts 1,5% kruidenextract gaat. Er zit niet eens thee in! En niet op de verpakking, maar wel op de site van Zonnatura staat te lezen: 'De druivensuiker en rietsuiker maken de thee op een natuurlijke wijze lekker zoet.' Met 92 gram suiker per 100 gram product veel te zoet in onze ogen!

Bekijk alle eerlijke verpakkingen op onze site

Kritiek foodwatch op Actieplan Etikettering Levensmiddelen

Voedselproducenten misleiden met hun etiketten, verpakkingen en reclames. Raar maar waar: dat mag vaak gewoon. Europese en Nederlandse handhaving hapert. Foodwatch blijft zich inzetten voor strengere wet- en regelgeving. En het toezicht daarop!

Lees hier de 9 kritiekpunten op het 'Actieplan Etikettering van Levensmiddelen 2020'